Lata 40

Lata 40

Dzieje Ferrero to historia ludzi, dla których praca jest pasją, chęcią tworzenia rzeczy nowych i niepowtarzalnych. Pasja i marzenie jednego człowieka, jednej włoskiej rodziny, to źródło siły, z którego narodziła się jedna z największych firm na świecie – Ferrero – synonim jakości, świeżości i smaku. Jeszcze w 1946 roku, było to tylko marzenie Pietro Ferrero, właściciela skromnej cukierni w małym miasteczku Alba w Piemoncie. Dziś to radość milionów ludzi mogących cieszyć się smakiem produktów Ferrero.

Pietro Ferrero urodził się w 1898 r. w Farigliano, w prowincji Cuneo. Pierwszy biznes zaczął prowadzić w Dogliani, jeszcze jako młody chłopiec. Następnie przeniósł się do Turynu, gdzie otworzył cukiernię przy centralnej via Berthollet. W 1942 r. Pietro Ferrero wyjechał wraz z żoną, Pierą Cillaro, do miasteczka Alba i tam otworzyli elegancką kawiarnię z cukiernią. Pani Piera była duszą lokalu, natomiast Pietro Ferrero spędzał większość czasu w swoim laboratorium cukierniczym: nie zadowalał się wypiekaniem tradycyjnych ciast i słodyczy, lecz eksperymentował według własnych receptur. Rok 1946 to chyba jeden z najtrudniejszych okresów w historii Włoch. Trudna sytuacja ekonomiczna Włoch, kłopoty z zaopatrzeniem nawet w podstawowe składniki były dla Pietro Ferrero wyzwaniem, ograniczeniem, które wyzwoliło kreatywność. Jako pierwszy zauważył on możliwości orzecha laskowego – tak charakterystycznego dla pejzażu Piemontu. Stworzył pierwszą masę orzechową, która sprzedawana w blokach owiniętych folią, jako GIANDUJOT z miejsca podbiła cały kraj pysznym smakiem i przystępną ceną. Sprzedaż rozpoczęła się w lutym 1946 roku od 300 kg w pierwszym miesiącu. Pod koniec tego samego roku produkcja wynosi już 111,1 ton. Małe laboratorium stopniowo przeistoczyło się w fabrykę. 14 maja 1946 roku firma została oficjalnie wpisana w rejestr Izby Handlowej.

Pierwsze lata działalności to okres niezwykle dynamicznego rozwoju firmy, tak szybki i tak żywiołowy postęp jest po dziś dzień czymś niezwykłym w historii światowego biznesu.

Pani Piera wkrótce zamknęła rodzinną cukiernię, by przenieść się do fabryki, gdzie przez wiele lat z właściwym sobie taktem i intuicją sprawowała pieczę nad sprawami personalnymi i administracją. To dzięki niej firma stwarzała bliski i przyjazny związek z pracownikami, który po dzień dzisiejszy jest jej znakiem rozpoznawczym i jednym z najcenniejszych dziedzictw tego pierwszego okresu.
Poczucie przynależności do jednej wielkiej rodziny okazało się bezcenne w czasie dramatycznej powodzi w 1948 roku, kiedy przez cztery dni i cztery noce pracownicy własnymi rękami ratowali „swoją” fabrykę. Historia powtórzyła się w 1994 roku, kiedy to „ludzie” Ferrero stanęli ponownie do walki z żywiołem.

Ważną postacią w historii Ferrero był młodszy brat Pietro Ferrero - Giovanni. To on stworzył i rozwinął doskonale działającą sieć dystrybucji. Samochody dostawcze FIAT 1100 docierały do każdego zakątka Włoch. Własne samochody były używane jako nośniki reklam, pozwalały zaoszczędzić na kosztach dystrybucji. Wkrótce modne stało się powiedzenie, że Ferrero ma więcej samochodów niż wojsko! W roku 1949 przedwcześnie zmarł założyciel firmy, Pietro Ferrero.
Jego brat Giovanni i syn Michele postanowili uczcić jego pamięć w niezwykły sposób - rozwijając jego dzieło, poświęcając się całkowicie rozwojowi firmy Ferrero.

Lata 50

Lata 50

Lata 50-te to czas wielkich przemian, to lata odbudowy Włoch, początki „włoskiego cudu gospodarczego“. Ze swoją pomysłowością i umiarem, Michele Ferrero stał się właśnie tą osobą, której potrzebowała firma. Szedł z duchem czasu jednocześnie pozostając wiernym tradycji. Pomogła mu w tym doskonała intuicja, dzięki której o wiele lat wyprzedził rozwój marketingu. Ferrero kładło nacisk na rozpoznawalność marki, wysoką jakość i świeżość produktu, a co za tym idzie na szeroką i sprawną dystrybucję. W latach pięćdziesiątych była to nowość! Obserwując zmieniającą się rzeczywistość Michele Ferrero postanowił wprowadzać produkty z coraz wyższej półki. W latach 1951 i 1953 wykreował pierwsze we Włoszech batoniki śniadaniowe dla dzieci: SULTANINO i CREMABLOCK. W 1954 produkcja Cremablock pobiła wszelkie rekordy – wyprodukowano jej 4800 ton.

Ferrero stawało się coraz bardziej nowoczesne, wprowadzało drogie, ale niezwykle istotne rozwiązania techniczne. Firma stawała się coraz bardziej innowacyjna, pełna świeżych, nowych pomysłów i produktów najwyższej jakości. We wrześniu 1956 roku Ferrero otworzyło pierwszą filię poza granicami Włoch, w Niemczech. Na siedzibę fabryki wybrano oddaloną o 120 kilometrów od Frankfurtu n/M miejscowość Stadtallendorf. Na początku pracowało tam 5 osób: inżynier z Turynu, niemiecka sekretarka i trzech pracowników z zakładu macierzystego w Albie. W dużej fabryce o powierzchni 2000 m2 produkowano początkowo tylko jeden wyrób - Cremalba - która była pakowana i sprzedawana w 200 gramowych szklanych opakowaniach. Sześć miesięcy później pracowało już w tej fabryce 60 osób, a pod koniec 1957 roku 150. Swój sukces fabryka zawdzięcza wprowadzeniu pralinki z czereśnią z Piemontu - MON CHERI, która stała się przebojem na niemieckim rynku. W 1957 roku wytwarzano dziennie 9 ton tych pralinek. Już rok później popyt konsumentów był tak duży, że dzienna produkcja została zwiększona do 20 ton. W połowie lat 60-tych pralinki można już było kupić w 80% sklepów, które prowadzą sprzedaż słodyczy.

W 1957 roku Michele Ferrero po śmierci wuja przejął w pełni kontrolę nad firmą. Bardzo wcześnie został wdrożony w zarządzanie rodzinnym interesem. Od ojca nauczył się sztuki i tajników produkcji, od wuja – jak ważna jest organizacja sprzedaży, a od matki, Piery – funkcjonowania struktury zakładowej.

Lata 60 i 70

Lata 60 i 70

Ferrero kontynuowało ekspansję na starym kontynencie. We Francji została otwarta druga siedziba poza granicami Włoch. Wkrótce powstały kolejne w: Belgii, Holandii, Luksemburgu, Danii, Szwecji, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii. Powstały też nowe zakłady produkcyjne. Pod koniec lat 60-tych w Europie działało już osiem zakładów Ferrero. W 1969 roku Ferrero rozpoczęło podbój USA. Wydarzenie to wyznacza początek międzykontynentalnej ekspansji przedsiębiorstwa.
Historia Ferrero to także historia poszczególnych produktów tej firmy. Produktów, które nie tylko dobrze smakują, ale także fascynują.

Druga połowa lat 60-tych i lata 70-te to eksplozja nowych produktów. Z pewnością można stwierdzić, że pan Michele Ferrero wymyślił słodycze, które zmieniły oblicze rynku i miały decydujący wpływ na styl życia Włochów, więcej – stały się elementem kultury włoskiej.

Nutella, następczyni pasty Giandujot, to jeden z takich produktów symboli, który dzisiaj otoczony jest wręcz kultem, posiada swoje fan-cluby. W 1968 powstała linia produktów Kinder, które spełniały oczekiwania matek i dzieci: zdrowe składniki, dobry smak i dużo zabawy. Pierwsze produkty z tej linii to: Kinder Czekolada (od 1967 roku w Niemczech i od 1968 roku we Włoszech) i Kinder Niespodzianka (od 1974 roku).

W 1969 przyszedł kolejny przebój – praktyczne pudełeczko miętowych drażetek Tic Tac, który udowodnił, że Ferrero potrafi myśleć na miarę konsumenta, wychodzić mu naprzeciw wyprzedzając jego potrzeby. Ta kreatywność w zaspokajaniu potrzeb klientów pozwala Ferrero osiągnąć coś niezwykłego – wszystkie produkty od początku ich wprowadzenia na rynek notują wzrost sprzedaży.
Opracowując nowe produkty i rozwijając rynki zbytu, Ferrero równocześnie dbało o ciągłą modernizację swoich linii produkcyjnych. Trwała ekspansja zagraniczna i to nie tylko w Europie, lecz także na innych kontynentach. Powołane zostały spółki Ferrero w Portoryko i w Ekwadorze. Firma otworzyła siedziby w Azji (w Hongkongu i w Japonii) oraz w Australii, gdzie powstała kolejna fabryka.

Historia współczesna

Historia współczesna

Obecnie Ferrero jest przedsiębiorstwem o znaczeniu międzynarodowym. W Europie Nutella wiedzie prym wśród kremów do smarowania pieczywa, Kinder wśród produktów przeznaczonych dla dzieci, Mon Cheri wśród pralinek z likierem, a Tic Tac jest jednym z najlepiej sprzedających się produktów na świecie. Ekspanasja firmy odbywa się pod hasłem „nowe pomysły, dobre rzeczy“.
Ważnym etapem w rozwoju firmy było powołanie w 1983 roku w Albie Fundacji im. Piery, Pietra i Giovanniego Ferrero. Organizacja ta skupia się na trzech głównych płaszczyznach: działania na rzecz kultury (inicjatywy z dziedziny literatury, historyczno-artystyczne i naukowe, wystawy, zjazdy, koncerty i przedstawienia), inicjatywy społeczne na rzecz byłych pracowników firmy oraz praca z młodzieżą (m.in. stypendia dla dzieci pracowników).

Po upadku muru berlińskiego rozpoczęło się otwarcie w kierunku państw Europy Wschodniej. Nowe oddziały powstały m.in w Polsce, na Wegrzech i w Republice Czeskiej.
W 1993 roku powstał zakład produkcyjny w okolicach Wilanowa

Synowie Michele Ferrero – Pietro i Giovanni – pracowali razem stojąc na czele Grupy Ferrero przez ponad 10 lat.
W kwietniu 2011 roku, Pietro Ferrero zmarł tragicznie w Republice Południowej Afryki. Pracował nad rozwojem i przebudową firmy pro-społecznej, którą zapoczątkował w tym kraju on sam i którą rozwijał z dużym zaangażowaniem.

Dzisiaj Giovanni Ferrero kontynuuje z wielkim sukcesem zarządzanie Grupą Ferrero. Zmierza do osiągnięcia coraz bardziej ambitnych celów zapewniając jednocześnie zrównoważony rozwój społeczny Firmy, który był zawsze tak istotny dla jego rodziców i brata. Dzisjaj, tak jak i wczoraj Grupa Ferrero opiera sie na solidnych wartościach rodzinnych.

Reasumując, za markami,sprzedażą i ekspansją międzynarodowej firmy stoi historia wspaniałej, twórczej rodziny piemonckiej, która czerpie siły do dalszego rozwoju z motta Fundacji Ferrero: "Pracować Tworzyć Dawać".